A nagy bejgli poszt

Biztos mindenkinek megvan a maga tökéletes családi bejgli receptje, ami nem reped meg, roskadozik a tölteléktől, kivül kicsit ropog, de azért omlós, és még finom is. Nem is kívánok senkit meggyőzni arról, hogy ez a legjobb recept, de nekem évek óta bevált, és az imént felsorolt követelményeknek maximálisan megfelel. Az adagokkal szoktam csak eltévedni. Néha kicsit sok marad a töltelék, de sosem volt még azzal gond, hogy ez a kukában végezte volna. :) Bár én a nyers bejglitésztát is imádom, azt is meg tudom enni :) 

Évek óta a klasszikus mákos és diós változatok mellett gesztenyés is készül, sőt, tavaly sütőtökös is volt, bár az rajtam kívül nem nagyon nyűgözött le senkit. (én imádtam :)) Évről-évre egyre több lisztből kell kiindulnom, azt hiszem ez jó fokmérője az ízének. A tavalyi két kiló lisztes adagot szerintem már nem tudom felülmúlni, de ennek csak a konyhai felszerelésünk szab határt, nem az akaratom.  
Nagyjából igyekeztem feltűntetni, hogy mennyi rúd jön ki mind a tésztából, mint a töltelékből. A képen a tavalyi termés...


Tészta (15 rúd bejglihez): 

2000 g liszt
56 g élesztő
160 g porcukor
840 g vaj
20 g tejszín
480 g tej
4 citrom héja
160 g tojássárgája
20 g só

egész tojások a lekenéshez

A lisztet, porcukrot, vajat, citromhéjat, tojássárgájákat, sót egy tálba tesszük, elmorzsoljuk. A tej felét langyosra melegítjük, belemorzsoljuk az élesztőt (nem kell felfuttatni), elkeverjük, majd hozzáadjuk egyből a tej másik (hideg/szobahős) felét, és bele a tálba ezt is. Végül hozzáadjuk a tejszínt is. Ezt így egybegyúrjuk, nem kell sokat dolgozni vele, hamar összeáll. 25 dkg-os darabokból téglatestet csinálunk, és tegyük be a hűtőbe min. 2-3 órára pihenni.

Egy adag tésztához kb. 26 dkg tölteléket mérünk ki. A tésztát kinyújtjuk szép téglalap alakra, megkenjük a töltelékkel, majd mind a négy oldalából kb. 3 mm-es tésztadarabot visszahajtunk, hogy a töltelék ne csurogjon ki. Mikor feltekertük, lekenjük egész tojással (nem adtam meg adagot), megszúrjuk, teszünk rá 3 sor lyukat. 15 percet hagyjuk száradni a hidegben, majd ismét megkenjük tojással, ezúttal az előző kenési irányra merőlegesen, ezután is hagyjuk száradni. Végül én harmadjára is megkenem, megint hosszában, és megint hagyom még picit száradni hidegben. 180 fokon 30-35 perc alatt sül készre, nekem az utolsó öt percre le kell takarnom sütőpapírral.


Töltelékek:

Gesztenyés töltelék (2 rúdra való):

400 g cukrozatlan gesztenyepüré 
100 g cukor
0,5 dl tejszín
fél tonkabab, frissen reszelve 
100 g sütésálló csokoládéchips (elhagyható, de szerintem vétek lenne)
130 g mandulaliszt

A gesztenyemasszát kicsit villával átnyomkodjuk, majd minden hozzávalót össze kell keverni. A csokichipset nem teszem már itt bele, úgy is jó, ha minden mást összedolgozunk, a tésztára kenjük, majd megszórjuk a csokival a legvégén.
Amennyiben csak cukrozott gesztenyepürét kapunk, a cukor mennyiségét értelemszerűen csökkentsük. De a tonkabab véletlen se maradjon ki! :) 

Mákos töltelék (kb. 3 rúd): 

250 g mák
25 g narancshéj
40 g méz
200 g alma lereszelve
210 g cukor
100 g almalé
1 vanília kikapart magja

A töltelékhez a mézet és almalevet együtt felforrjuk, utána hozzátesszük a lereszelt almát, és botmixerrel összeturmixoljuk. Ekkor mehet bele a cukor, még egyet forrni hagyjuk, majd mehet bele a mák, a narancshéj, a vanília kikapart magja is. Alaposan ki kell hűteni, mielőtt betöltjük a bejglibe!


Diós töltelék (kb. 2 rúd): 

220 g dió
25 g narancshéj
40 g méz
200 g alma lereszelve
150 g cukor
35 g mandulaliszt
fahéj

A mézet a cukorral és kevéske vízzel felforraljuk, utána a lereszelt almát beletesszük, turmixoljuk. Ismét forrni hagyjuk, majd mehet bele a narancshéj, dió, mandulaliszt, fahéj. Alaposan ki kell hűteni, mielőtt betöltöd a bejglibe!

A képen mákos és gesztenyés látszik, ebbe a gesztenyésbe pont nem tettem csokicsipszet. (nagy hiba volt...:))


Megjegyzések