Spéculoos

Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy ha nem lett volna elég a karácsonykor bejglivel és mézeskaláccsal bevitt kalóriamennyiség, hát itt a születésnapom december 30-án, és egyben a kihagyhatatlan lehetőség egy jó kis tortára… A valóságban persze nem így gondolok rá. Az én szülinapi tortámmal csak riogatni lehet a kedves vendégeket és családtagokat, mert most őszintén: normális az az ember, aki karácsony után december 30-án még süteményt kíván enni? Én, aki az édesszájúak között is extra édesszájú vagyok, még nekem is nagy feladat, de hát mégis csak egyszer van az embernek egy évben szülinapja, és én aztán igazán nem tehetek arról, hogy pont december 30-án születtem. Vagy mégis? :) Mindenesetre az idei évben cheesecake-et készülök sütni, amihez az alap egy kekszréteg.

Korábban is terveztem már spéculoost készíteni, de nem jutottam el addig. Most elérkezett a vissza nem térő alkalom. :)
A spéculoos egy hagyományosan belga és holland fűszeres keksz, amit Mikulás tiszteletére és karácsony környékén készítenek szép mintásra. Sajnos ez az időszak már elmúlt, de azért a karácsonyi illatok még körbelengenek bennünket. Itt van egy csomó okosság a kekszről, szerintem érdekes. :)

A recepthez Stahl Judit változatából indultam ki, de alakítottam kissé rajta. Előre is elnézést a fényképért és a szegényes formárt, de itt Pesten se fotógépem, sem rendes kiszúrókészletem nincs, de a lényeg majd úgyis a cheesecake lesz… :)



Hozzávalók: 

200 g liszt
50 g mandulaliszt
150 g vaj (szobahőmérsékletű)
150 g barna muscovado cukor (lehet nádcukor is)
2 KK spéculoos fűszerkeverék (ilyen, de nyugodtan lehet helyettesíteni fahéj, szerecsendió, szegfűszeg, gyömbér, kardamom, fehérbors tetszőleges keverékével, vagy akár mézeskalács fűszerkverékkel is)
1 TK szódabikarbóna
1 tojás
1 csipet só

liszt a nyújtásnál és a formák kiszúrásánál (bőven vesz még fel ilyenkor)

Összeszitáljuk a lisztet, mandulalisztet, a csipet sót, a szódabikarbónát és a fűszerkeveréket. Robotgépben a cukrot a szobahőmérsékletű vajjal habosra keverjük, majd hozzáverjük az egész tojást is, végül a lisztes keveréket beleadagoljuk. A végén elég már kézzel gyúrni, majd a tésztát fóliába csomagolva legalább 1-2 órára tegyük a hűtőbe pihenni, az sem baj, ha éjjelre bentmarad.
Lisztezett deszkán nyújtsuk ki vékonyra (bőségesen fog még lisztet felvenni), tetszőleges formákat szúrjunk belőle (ilyen formák kellenének hozzá valójában), és előmelegített sütőben sütőpapírra helyezve 150 fokon 15 perc alatt süssük készre.

Megjegyzések

  1. Boldog születésnapot! Ilyen alappal biztos nagyon finom lesz a torta.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon szépen köszönöm Kriszta, aranyos vagy. A tortát pedig hamarosan megvágjuk, kíváncsi vagyok én is :)

      Törlés

Megjegyzés küldése