Tonkababos krémtúró gránátalmás-narancsos raguval

Az utolsó blogbejegyzés óta nagyon sok idő telt el. Ennek a legfőbb oka, hogy elkezdtem dolgozni. Alig vártam már, hogy újra pepecselhessek a konyhában, és valami finomsággal kárpótoljam a családomat amiatt, hogy hétfőtől egészen péntekig nélkülözniük kell... :)

Anyukám imádja a túrót, az Ő kedvéért gondoltam erre a desszertre. Az eredeti változat Ingo Holland Gewürze című könyvében van, melynek lényege, hogy egy-egy fűszer bemutatása után ír az adotthoz egy fantasztikus receptet, ebben az esetben a tonkababhoz. Normális emberek bélyeget gyűjtenek, esetleg szalvétát, nálam ez a fűszerekkel van így. (nem tudom mennyi van jelenleg, de a múltkor Anya fahéjat keresett, és már a harmadik fiókot húzta ki, mikor kétségbeesve szólt, hogy segítsek... :)) Az egyik kedvencem a tonkabab, bár óva intek mindenkit tőle, aki bármilyen vérhigítót szed, mert sok benne a kumarin - még a 19. században tonkababból vonták ki először ezt a vegyületet. Sok országban nem is hozzáférhető, de azért a receptben lévő adag nem az a mennyiség, amitől félni kellene. Ha már mindjárt itt az advent, akkor az sem mellékes, hogy számomra a karácsonyt idéző fűszerek közt a top 5-ben szerepel.

Az eredeti receptben a hab tetejére wan-tan tészta is kerül, de az egyrészt nem volt itthon, másrészt nem mertem volna bedobni, annyira még nem puhítottam meg az itthoniakat. De majd legközelebb...





Hozzávalók: (8 a képen látható pohár telt meg - kb. 8 adag)
-400 g krémtúró (nem az édesített változat, hanem sima krémtúró)
-100 g natúr joghurt
-1 tonkabab
-90 g barnacukor (80+10)
-100 ml frissen facsart narancslé
-300 g tejszín
-3 db. Dr. Oetker lapzselatin
-4 db narancs
-2 EK. gránátalmaszirup
-80 g keményítő
-narancshéj

A gránátalmás-narancsos raguhoz két narancsot kifilézünk. Ehhez a héjukat alaposan levágjuk, hogy semmilyen fehér rész ne maradjon rajta, majd a gerezdek mentén egy éles kés segítségével a szeleteket kivágjuk belőle. A maradékot kifacsarjuk, ugyanígy teszünk még plusz egy naranccsal. (összesen tehát 3 narancs kell a raguhoz, az egy maradék narancs adja ki a kb. 100 ml levet, ami a krémbe kell) A filézett narancsokat, a narancs levét, a 10 g cukrot és a gránátalmaszirupot feltesszük főzni, és hagyjuk, hogy egy picit besűrűsödjön. Én kb. 5 percre hagytam a tűzön. Közben a keményítőt egy kevés hideg vízben kikeverjük, majd ezt is a narancsos raguhoz adjuk. Levesszük a tűzről, a keményítő addigra fel is oldódik benne. Hagyjuk kihűlni.
A krémhez a krémtúrót kikeverjük a joghurttal, majd belereszeljük a tonkababot. A zselatinlapokat hideg vízbe áztatjuk. A 100 ml narancslevet a 80 g cukorral feltesszük főzni, de nem kell felforrnia, csak melegedjen át éppen annyira, hogy a kicsavart és lecsöpögtetett zselatinlapok feloldódjanak benne. Ezt a cukros-narancsos keveréket is elkeverjük a krémtúróval. A tejszínt habbá verjük, majd három részletben óvatosan szintén a krémtúróba keverjük bele.

Poharakba tálaljuk: alulra egy keveset tegyünk a narancsos raguból, majd töltsük meg a poharat a krémmel egy habzsák segítségével. Hagyjuk hűtőben pihenni legalább 2-3 órát, hogy a zselatin behúzza. A tetejére narancshéjat szórhatunk. Ehhez én nem sima narancshéjat használtam, hanem még pár hete tettem el reszelt narancshéjat cukorsziruppal felfőzve, (4 narancs lereszelt héjához adtam 30 g cukrot és 120 ml vizet) majd azt a sütőben 60 fokon 2 órán át szárítottam. Hűvös, sötét helyen hosszú ideig eláll.  

Megjegyzések